A Borbála szabadidős tevékenységként indult, majd a rendszerváltás forgatagában úgy nézett ki, hogy akár kissorozatú hobbijármű is születhet belőle. Ám a történet végül tragédiával zárult.
1989-ben a Platina Kisszövetkezet mutatta be a Borbála nevű Lada-alapú, műanyagkarosszériás sportkocsit az őszi Budapesti Nemzetközi Vásáron. Az autó ismertetőjében bátran megemlítették, hogy „előjegyezhető 1990-re”. Ám a prototípust nem követték további darabok.
A történet még az 1980-es évek elején indult. Tóth Lajos, aki közlekedésmérnöki munkája mellett a Magyar Ifjúság autós rovatát vezette, illetve a gokartversenyzésbe is belekóstolt, már régóta azon tűnődött, hogy „az az autó amelyet én szeretnék magamnak, még nem született meg”.
Akkurátus mérnökemberként először is kapcsolatba lépett különféle külföldi autógyárakkal. Először is a Morgan Plus 8-ról kért részletes műszaki leírást, majd a Caterham, a TVR stb következett. Ezek után részletes tervet nyújtott be az Autófelügyelethez, s a tőlük kapott engedély birtokában 1982-ben egy 1500-as Zsiguli alapjaira szépen lassan elkezdte felépíteni „ideális autóját”. Barátai, ismerősei támogatták, ám a munka néhány évvel később elakadt.
Időközben Lajos a gokart-szakág vezetője lett, s verseny-kapcsolatai révén összeismerkedett Albert Lászlóval, a Platina Kisszövetkezet egyik lelkes alkalmazottjával.
Albert László volt az, aki meglátta a fantáziát a Tóth Lajos egyik lányáról Borbálának elnevezett, félkész sportkocsiban. 1989 tavaszán óriási hajtás kezdődött. Lajos visszaemlékezése szerint az utolsó pillanatban, a BNV nyitása előtt néhány órával lett kész a műanyagkarosszériás, kétüléses Borbála.
Az alig 750 kilós, kétüléses jármű iránt hatalmas volt az érdeklődés. Lajos azonban két lábbal állt a valóság talaján: tudta, hogy a Borbálának még nincs típusengedélye, így először is olyan partnert kellett találni, aki kifizeti a homologizáció költségeit.
Még külföldről is jöttek ajánlatok, ám a fejlesztés költségeit senki nem vállalta be. Végül az alkotó átadta a prototípussal kapcsolatos jogokat a Platina Kisszövetkezetnek, egyetlen feltétellel: Lajos beleegyezése kellett ahhoz, ha mégis elindulna a sorozatgyártás.
Ám erre nem került sor. Évekkel később vidéki vállalkozók keresték meg a Borbála készítőjét. Elmondásuk szerint Albert László apait-anyait beleadott, minden pénzét a Borbála fejlesztésére költötte. Ám végül összecsaptak a feje fölött a hullámok. 1992 körül gázmérgezésben hunyt el. Végrendeletében az időközben Barbie-rózsaszínűre pingált autót tartozások fejében a vállalkozókra ruházta át.
Az alaposan megtépázott Borbála 2014 nyarán került elő. Szerszámai ma is egy Balaton-közeli telken, vadregényes körülmények között rejtőznek, míg az autó maga az ország keleti részén várja sorsa jobbra fordulását.
A sablonok megvannak :), a saját szemeimmel láttam azokat.
Üdvözlettel, Négyesi Pál
Tisztelt Kiss Márton!
A Borbála karosszériájának résztervezője, megalkotója és résztulajdonosa vagyok.
Az 1989.10.27-én megjelent „Pont” című magazin foglakozott röviden a Borbála megalkotásának körülményeiről.
A sablonok hollétéről sajnos nem tudok, de mint a résztulajdonos én is szeretnék róla többet megtudni.
Üdvözlettel: Vass József
Kedves zoliur300,
Remek hír! Tudna bővebb információval is szolgálni? stuntman@t-online.hu az email címem!
Üdv
Kiss Márton
Üdv! Kiss Mártonnak üzenném hogy megvan a Borbála,egy kicsit elhanyagolt állapotban de rendberakható!!
Üdv! Legjobb tudomásom szerint kishazánkban autót készíteni csak autóból lehet… tehát létező vázra stb… sosem fogom felfogni, hogy miért ilyen keményfejű a magyar szabályozás (még e.u.-nál is keményebb sokkal), amikor a közutakon ANNYI A RONCS!
Tisztelt Kiss úr!
Sajnos ami megmaradt a sablonokból azok tönkre mentek.
Ha egyedi autót szeretne ,Terveztessen egy „alváz”-at és
ha ez sikerül,Utána építsen. Ha nem tudja engedélyeztetni
ne vágjon bele.Ismerősöm most épít egy csővázas autót de
itthon nem tudja engedélyeztetni !
Üdv.
Üdvözlet!
Fóton a Somlói utcában volt egy ilyen. De az kb. 20 éve, és emlékeim szerint tűzpiros. Miután egy életművésznél volt, nem tudom mi lett a sorsa. A srác egy normális gyerek volt. Sokáig roncsderbizet. De többet sajnos nem tudok róla.
Tiszltelt Kasztnis,
Amennyiben bővebb információja is van az autóról Önnek vagy bárki másnak, megköszönném ha megkeresne mert nagy örömömre szolgálna ha építhetnék egy borbálát ami a lehető legjobban hasonlít az eredetire! Sajnos szerintem csak 1et mert még mindig nem áll készen ez az ország arra, hogy ilyen autókat építsünk….
Segítségét előre is köszönöm!
Kiss Márton
Tisztelt Kasztnis!
Köszönöm az igazítást tisztelettel ifj.Albert Lászó
Alkalmazottként részt vettem volna a gyártásban .Így személyesen ismertem Lacit .Én úgy tudom ,hogy nem lett öngyilkos ,szerencsétlen baleset áldozata lett,.Egy Ford Consul combiban .Szerintem egykori telephelyén még meg vannak a sablonok az autóhoz.Egy felgazosodott telken ,a Balatontól nem messze .