Peredy Zoltán járművei

Peredy Zoltán ipari formatervező, aki évtizedek óta próbálja álmait megvalósítani.

Peredy Zoltán 1963-ban született. Édesapja, Peredy Árpád élt-halt a mechanikus szerkezetekért: kisvasúti mozdonytól a teherautón keresztül a vízsugárhajtású motorcsónakig mindenféle szerkezetet épített. A lelkesedés átragadt fiára, aki úgy döntött, hogy formatervező lesz. Első lépésként általános iskola után jelentkezett a Képzőművészeti Szakközépiskola játékkészítő-grafika szakára. Ez volt az előiskolája a formatervező képzésnek.
Apa és fia 1984-ben egy Skoda-motoros, négyütemű Wartburgot építettek, melynek meghosszabbították az alvázát, s átalakították a karosszériáját. A „Warda” nevű autót évekig használta a család.
Közben Zoltán kijárta az Iparművészeti Főiskola formatervező szakát, ahol sajnálatos módon nem kapott semmilyen, a járműtervezéshez kapcsolódó feladatot. Ez azonban az ifjú tanulót nem tántorította el: „már az első tanév után építettem egy egyszemélyes kisautót motorkerékpár motorral, mely a hátsó kerekek fölé lett beépítve differenciálmű helyett egy szabadonfutóval. A karosszéria szegecselt lemez váz volt, poliészter burkolatokkal, sárvédőkkel. Nem készült el teljesen, mert a következő évben lefoglalt egy verseny motorcsónak építése”. A motorcsónak után egy villástargonca-terv következett, mint diplomamunka.

A ’90-es években született a „Peredesign” két, nagyobb médiafigyelmet kapott alkotása, a Frog kisautó és a Vanessa Mae Coupé V12. Ezekről így vall az alkotó:
„1992-ben hozzáfogtam egy szárnyasajtós kisautó építéséhez zártszelvény vázzal, üvegszálas poliészter karosszériával. Ma a „FROG”-ot mindenki a Smart-hoz hasonlítja, de akkor évekig nem volt még Smart. Ideiglenesen – pénzhiány miatt – egy Polski Fiat 126-os szerkezete lett beépítve, de Suzuki szerkezettel terveztem, és tervszinten volt combi, puttonyos, cabrio és speedster változata is. Támogatás hiányában nem lett gyártva.

1995-ben kezdtem építeni egy BMW-alapú sportkocsit, amely ideiglenesen a 630-as BMW motorjával épült, de a 850 Csi szerkezetére lett elképzelve, zártszelvény térvázra, duplalengőkaros, himbás első futóművel, poliészterből. Itt is terveztem cabrio, speedster, sőt még egy négy- ill. hatkerekű pick up változatot is. Ennél a kocsinál törekedtem a BMW jellegre, ugyanakkor a 20-as, 30-as évek stílusának egy modern átfogalmazását akartam létrehozni. A zenében a cross-over stílus egyik megteremtője Vanessa Mae, s mivel a kocsinak személyiséget akartam adni, róla neveztem el – az engedélyével- „Vanessa Mae Coupé V12”-nek.”

Peredy Zoltán 1999-ben találkozott Bódis Kálmánnal, a többszörös bajnok autóversenyzővel, a Bovi Motorsport tulajdonosával. Többéves munka és kb. negyedmilliárd forint befektetés árán 2006-ban elkészült a Brokernet Silver Sting szupersportkocsi. A Silver Sting kevlár, titán, karbon és a repülőgépgyártásban használt kompozitanyagok felhasználásával készült. Az 1100 kilogrammos menetkész tömegű versenyautót a Porsche 911-GT3-asból származó hathengeres, 3,6 literes 437 lóerős teljesítményű motor hajtja, és álló helyzetből 3,8 másodperc alatt éri el a százas tempót. A Silver Sting a nemzetközi GT-versenyeken többször bizonyított. Egy közúti közlekedésre alkalmas változat elkészítése is felmerült, de a munkálatok félbeszakadtak.



Zoltán mostanában leginkább motorcsónakok, katamaránok tervezésével tölti az idejét, ám legnagyobb szerelméről sem feledkezett meg: „2010-ben terveztem egy középmotoros könnyű kis sportkocsit, aminek az a filozófiája, ami annak idején a Colin Chapman-féle Lotus 7-nek volt. Manapság a Super-7 középmotorosnak épülne, én is ilyet építek: egy Alfa-Romeo V6-os motorral a hátsó tengely előtt. ”

Mentés

Küldd el barátaidnak!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük