Kandó Kálmán (1869-1931)

A villamosvasút egyik megteremtője.

Gimnáziumi tanulmányait Budapesten, a Fasori, majd a Gyakorló Főgimnáziumban végezte. Gépészmérnöki oklevelet a budapesti Műegyetemen szerzett. Kezdő mérnökként Franciaországban dolgozott, a Tesla-féle indukciós motor tervezésével és fejlesztésével foglalkozott. Mechwart András – a Ganz gyár akkori vezérigazgatója – 1894-ben hazahívta, ezután igen rövid idő alatt megtervezte a háromfázisú motor- és generátorsorozatot. A hazai sikerek után egy ideig Olaszországban dolgozott, hazatérése után ismét a Ganz gyárban helyezkedett el, amelynek később a vezérigazgatója lett. Az ő kezdeményezésére és az ő vezetésével kezdtek foglalkozni a gyárban a háromfázisú villamos vontatással. Terveik alapján villamosították az olaszországi Valtellina vasútat, amely Európa első villamosított fővonala volt. 1907-től 1915-ig Olaszországban élt, majd az I. világháború kitörésekor hazajött. 1917-ben felmentették a katonai szolgálat alól, ezután élete végéig a fázisváltós rendszeren dolgozott. Munkásságát külföldön is elismerik, elsősorban az ötven periódusú, országos hálózatról táplált villamos vasút révén.

Mentés

Küldd el barátaidnak!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük