Röck István a XX. század elején Csonka János autógyártási törekvéseinek elkötelezett támogatója volt. Később német Lloyd-minta alapján is készítettek néhány túraautót.
Csonka Jánosnak, akinek kezdeti motorgyártással, illetve motoros háromkerekűekkel kapcsolatos kísérleteit a Ganz Gépgyár támogatta, 1901 után új partnert kellett keresnie.
S ekkor talált rá Röck Istvánra, a Röck István Gép- Gőzkazán Gyára és Vasöntöde ambíciózus vezetőjére. A Röck család még a XIX. század elején szita- és kaszakészítéssel kezdte ipari tevékenységét, ami a század végére öntödével és egyéb berendezésekkel felszerelt hatalmas iparvállalattá fejlődött.
Röck István szívesen segítette Csonka Jánost, aki a Műegyetem gépműhelyében csak alapvető szerkesztési munkákat tudott elvégezni.
Így 1904-ben, amikor a Magyar Posta eldöntötte, hogy négykerekű, motoros szállítójárművekkel segíti elő a csomagszállítás hatékonyságát, Csonka János biztos háttérre támaszkodhatott a kísérleti automobil elkészítése során.
Bánki Donátnak a BME OMIKK honlapján közzétett hagyatékából, illetve a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Archívumában megőrzött dokumentumokból az is kiderül, hogy nem csupán a Röck Gépgyár, hanem a MÁVAG is segítette bizonyos alkatrészekkel a munkát, amely sok-sok csúszás után végül 1905-re készült el.
A Röck és a MÁVAG által szállított alkatrészekből a Műegyetem gépműhelyében állt össze az alváz, amelynek felépítményét a Glattfelder Jakab-féle kocsigyár készítette el.
A Magyar Posta elégedett volt a tesztek eredményével, s 1906-1909 között kisebb sorozatokat rendelt a 2 és fél, majd három köbméter rakterű zárt csomagszállító automobilokból. A kivitelezési munkálatokon a Röck és a Magyar Waggon- és Gépgyár osztozott.
Eközben a Röck cég úgy döntött, hogy megpróbálja a német Lloyd gyár liszensze alapján üzemét normál túrakocsikra is kiterjeszteni. El is készült néhány darab, amelyek egyike részt vett az 1909-es Henrik porosz herceg által szponzorált nemzetközi túraúton.
A Röck cég azonban nem kapta meg az államsegélyt, s miután 1912-ben összeolvadt egy másik gépgyárral, mindenféle automobilokkal kapcsolatos kísérletet beszüntetett.
Egy 1921-es kimutatás szerint összesen 4 Röck személygépkocsi és 51 teherautó készült.
1 thought on “Röck István Gépgyár”