Gujdár

Gujdár József 1923-ban készített szerkezete az egyik legelső hazai segédmotoros kerékpárnak tekinthető.

Gujdár József (1869-1942) Szentesen született. Műszerész képesítést szerzett. Az 1900-as évek elején már Kispesten működött. Az is tudható, hogy szabadidejében szívesen kerékpározott, hiszen 1908-ban a Magyar Kerékpáros Szövetség elnökségi tagja volt.

Gujdár az első világháború után is autó-, motor- és kerékpárjavításra koncentrált Üllői út 77 szám alatti műhelyében.  1923-ban mutatta be kerékpárra szerelhető segédmotorját.

Az Autó és Motorujságban megjelent reklám

Az egykori leírás szerint a „tíz perc alatt fel- illetve levehető” 1.5 lóerős szerkezet miatt „a kerékpáron semmiféle átalakítást nem kell eszközölni… Csak éppen a pedálhajtó kerekeket kell kigörbíteni, a hátsó agyra pedig menetvágás szükséges”. Egyszerű lopásvédelemmel is felszerelték a Gujdár motort: „A kis 1.5 HP-s motor dözskapcsolós, helyből indítható, a kapcsolót és a kúpfogas kereket kivehető összekötő tengely köti össze. Ennek az az előnye, hogy ha valaki a gépet magára hagyja s a mintegy 2 deciméter hosszú, 1 cm széles, csekély sulyu, zsebben is hordható összekötő tengelyt egyszerűen kiemeli, a gépet tengely hiányában senki üzembehozni, elindítani nem képes”.
Műszaki adatok: „Furata 60, lökete 70 mm. Fordulatszám 3378. Max seb: 35-40 km. 40-45 km uthoz kell egy liter benzin”.

Mivel az Autó és Motorujságon kívül más nem foglalkozott a szerkezettel, s az 1930-ban publikált magyar gépjárműtulajdonos-listában is csupán két Gujdár szerepel, valószínű, hogy nagyon kevés ilyen szerkezet készült. Egy 198 köbcentiméteresnek jelölt Gujdár Gu-Jo motorral a család egyik tagja rajthoz állt az 1926-os Svábhegyi versenyen.

A Veterán Autó és Motor 2019/4. számában olvasható további adalék a családról.

Küldd el barátaidnak!
,

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük