Gujdár

0

Gujdár József 1923-ban készített szerkezete az egyik legelső hazai segédmotoros kerékpárnak tekinthető.

Gujdár József, akinek Kispesten, az Üllői út 77 szám alatt volt kerékpár, motor és autójavítóüzeme 1923-ban mutatta be kerékpárra szerelhető segédmotorját.
Az egykori leírás szerint a “tíz perc alatt fel- illetve levehető” 1.5 lóerős szerkezet miatt “a kerékpáron semmiféle átalakítást nem kell eszközölni… Csak éppen a pedálhajtó kerekeket kell kigörbíteni, a hátsó agyra pedig menetvágás szükséges”. Egyszerű lopásvédelemmel is felszerelték a Gujdár motort: “A kis 1.5 HP-s motor dözskapcsolós, helyből indítható, a kapcsolót és a kúpfogas kereket kivehető összekötő tengely köti össze. Ennek az az előnye, hogy ha valaki a gépet magára hagyja s a mintegy 2 deciméter hosszú, 1 cm széles, csekély sulyu, zsebben is hordható összekötő tengelyt egyszerűen kiemeli, a gépet tengely hiányában senki üzembehozni, elindítani nem képes”.
Műszaki adatok: “Furata 60, lökete 70 mm. Fordulatszám 3378. Max seb: 35-40 km. 40-45 km uthoz kell egy liter benzin”.
Nem ismert, hogy hány darab Gujdár motor készült, biztos, hogy egy darabnál több. Egy 198 köbcentiméteresnek jelölt Gujdár Gu-Jo motorral a család egyik tagja rajthoz állt az 1926-os Svábhegyi versenyen.

Megosztás

Hozzászólás írása

© 2016 Magyarjarmu.hu. Minden jog fenntartva.