Delmár Walter (1893-1949)

Delmár Walter a második világháború előtti hazai motorsport kiemelkedő alakja, többszörös autó- és motorkerékpárbajnok és elismert síversenyző is volt.

A második világháború után megpróbálta megmenteni a családi vállalkozást, s az erőfeszítések felőrölték erejét. Fájdalmasan korán, 56 éves korában második hazájában, Svájcban hunyt el.

Delmár Walter Pál édesapja, dr. Delmár Tivadar a Fleischmann Antal által még az 1880-as években alapított hajókotró vállalat társtulajdonosaként tevékenykedett. Fleischmann kiválása után 1908-tól Hirsch József, dr. Delmár Tivadar és testvére, dr. Delmár Emil folytatta tovább az üzletet, majd 1918-tól már kizárólag a Delmár család tulajdonában működött a vállalat. A Delmár Emil, Delmár Walter és Tivadar Építési Vállalkozók Dunakotrási és Gőzhajózási Vállalat nevű cég egészen az 1949-es államosításig működött.

Ezen kívül dr. Delmár Tivadar korai automobilista is volt, a (Királyi) Magyar Automobil Club sportbizottságának tagja, majd alelnöke. 1909-ben részt vett a Henrik porosz herceg nevével fémjelzett nemzetközi verseny magyarországi szakaszának szervezési munkálataiban. Az 1912-es Kiskocsi Verseny, majd a Tátra-Adria és Kárpáti Túrautak szabályzatait is ő dolgozta ki. Az első világháború után hasonló munkát végzett az 1920-tól induló „svábhegyi” versennyel kapcsolatban. Felesége, a svájci származású Hänny Mária (1871-1937) két gyermeknek adott életet: Walter Pál 1893. december 23-án született, míg testvére, Lajos Tivadar (aki a közéletben a Tódor nevet használta) 1896-ban.

Walter visszaemlékezése szerint „mindig volt otthon 2-3 autó”, s így nem csoda, hogy a Delmár gyerekek már fiatalon megtanultak vezetni. Walter 15 éves korában, 1908-ban szerzett jogosítványt. Négy évvel később az 1912-es osztrák Alpesi Túraúton büntetőpont nélkül végez. Mindenki felfigyel az ifjú tehetségre. Alexander Kolowrat gróf, egy cseh filmgyáros, aki autóversenyzőként is bizonyított, a szárnyai alá veszi, s megtanítja több mesterfogásra.
Walter eközben elvégezte a Műegyetemet is. Édesapja kívánságára belépett a családi vállalatba, s innen kapta becenevét: „kavicsos” (mások szerint a kevésbé hízelgő homokost használták…)
Eközben részt vett a háború előtti két jelentős magyar túraúton, az 1913-as, 2178 km hosszú Tátra-Adria túraúton, illetve az 1914-es Kárpáti Túraúton. Ugyanebben az évben sikeresen szerepelt az Osztrák Túraúton is. Miközben nyáron autóversenyzett, télen a síelést részesítette előnyben. 1914-ben megnyerte a Magyar Sí-Klub körmöcbányai távversenyét és harmadik lett a kiztbüheli nemzetközi sí-versenyen.
Családi okokból a família általában Svájcban síelt, s Walter itt találkozott egy Alice Sterchi nevű férjes asszonnyal. Visszaemlékezések szerint Walter egyszerűen elszerette Alice-t akkori férjétől. Az afférhoz hozzájárulhatott Alice jól titkolt súlyos alkoholizmusa is, amelyet Walter később sikertelenül próbált meg kezelni. Az ifjú pár 1920-ban házasodott össze, s három leányuk született: Beatrix, Sylvia és Glória. Glória visszaemlékezése szerint a kislányok nem sokat láttak szüleikből: „Apám sosem volt otthon. Ha meg otthon volt, akkor vendégek voltak, vagy elment a Jánoshegyre biciklizni. Kisasszony nevelt, de így előbb tanultam meg németül és franciául, ami nagy segítség volt az iskolában”.

Míg Walter a háború előtt leginkább Benz autót használt, 1920-tól leginkább Steyr sport- és túrakocsikkal indult a különböző versenyeken. Sokoldalúságát bizonyítja, hogy motorkerékpárt irányítva is megállta a helyét: kezdetben Wanderert, 1923-tól már Sunbeam-et használt. 1921-ben ismét külföldre látogat: a csehországi túraúton kategória-elsőséget arat Steyr-rel. 1923-tól kezdve rendszeres résztvevője a semmeringi hegyiversenynek, illetve az osztrák motorkerékpáros TT-nek. Több túraúton is feleségével együtt indul. „Én láttam, mikor a magyar országút az autó üvegellenzőjére feküdt, az előttünk robogó gépkocsiban kiegyenesedett egy női alak és sietve törölte le a port, hogy férje láthasson, hogy ne zavarja szemét ez a homályos fátyol. A kocsit az állomásban, mint szerető anya, apa takargatta be ez a két nagyszerű ember. Egyetlen kocsinak volt csak bőrből készült hűtővédője, s egy kocsinak volt hatalmas vitorlavászon burka. Ő nem érzi a gépet halott anyagnak, hanem az automobilját testvérének, a diadalban osztályrészes barátnak tekinti és becézi, óvja…”- írta róluk Korda Tibor az 1923-as Osztrák-Magyar Túraút kapcsán. Alice később saját maga is sikerrel versenyzett.

Delmár Walter (jobbról), az autóban Alice és Kinsky Ulrich 1925-ben

Mivel a hajókotró vállalat ügyeit Delmár Tódor és Emil magukra vállalták, Walter nyugodtan foglalkozhatott közügyekkel. Részt vett a KMAC sportbizottságában, részben neki köszönhető, hogy 1924-től a klub ismét az AIACR, az Elismert Automobil Klubok Nemzetközi Szövetségének tagja lett. Emellett felemelte szavát a sofőrképzés fontossága mellett. 1924-ben beadvánnyal fordult a közlekedési rendőrséghez, s a sofőrvizsgák szigorítását kérte. Az év végén az Astoria Garage-ben sofőriskola nyílt, s az oktatók sorában Delmár Waltert is ott találjuk.
Emellett gépjárműkereskedelemmel és -fuvarozással is próbálkozott. 1924-ben Tódorral közösen megalapítják a Motocik Motorkereskedelmi Részvénytársaságot a Douglas forgalmazására. Ez rövidéletű kísérletnek bizonyul. 1927-től Walter helyet kap a Steyr hazai képviseletének igazgatóságában, amelyet egészen a harmincas évek második feléig megtart. Ezen kívül a Fleischmann cég által létrehozott Automotor Teherfuvarozó Részvénytársaságot is ő vezette.
Delmár Walterről még életében versenyt neveztek el: pályafutásának 25. jubileuma alkalmából, 1938. júniusában tartották a Delmár Walter Emlékversenyt. Ezen Walter is részt vett – ekkor néha Bugattival, de leginkább Alfa Romeoval versenyzett.

A mindennapok során is Alfát használt, s barátai szerint a szintidők bűvöletében élt. Egy anekdota szerint egyszer egy barátja megkérte, hogy vigye el Bécsbe. Walter menet közben ragaszkodott ahhoz, hogy tartani kell a tempót, így a szerencsétlen utastárs végül kénytelen volt az üléskárpit benedvesítésével könnyíteni magán.
A mindig jókedvű, barátságos Waltert, aki 1927-ben azt írta, hogy a versenyzés során az egyik legfontosabb tulajdonság a „humor, különösen, ha az ember nem nyer”. A második világháború nagyon megviselte. Testvére, Tódor 1945-ben elhalálozott. A Delmár család nagy része Svájcba távozott, ám Walter megkísérelte tovább működtetni a kotróvállalatot. Az államosítást követően végül ő is Svájcba távozott, s 1949. december 16-án hunyt el.

Delmár Walter 1938

Fontosabb eredményei:

1913:
Alpok Túraút. Büntetőpont nélkül teljesíti a távot. (Benz)
Tátra-Adria Túraút. Büntetőpont nélkül teljesíti a távot. (Benz)

1914:
Kárpáti Túraút. Aranyérem (Benz)
Alpok Túraút. Büntetőpont nélkül teljesíti a távot. (Benz)

1920:
Svábhegyi verseny. Kategória első hely (automobil (Steyr) és motorkerékpár (Wanderer) kategóriában is)

1921:
Cseh Túraút. Kategória első hely. (Steyr)
KMAC országúti verseny. Büntetőpont nélkül teljesíti a távot (Triumph motorkerékpár)
Svábhegyi verseny. Kategória első hely (Steyr)

1922:
Hortobágy-Balaton Túraút. Aranyplakett (Steyr)
KMAC országúti verseny. Kategória első hely (Sunbeam motor)

1923:
Osztrák-Magyar Túraút. Abszolút első hely. (Steyr)
Osztrák Tourist Trophy. Kategória első hely (Sunbeam)
Semmering verseny. Kategória első hely. (Steyr)
Svábhegyi verseny: Túrakocsi kategóriában első hely. (Steyr)

1924:
Alföld-Alpok Túraút. A Steyr istálló tagjaként, csapat-elsőség.

1925:
Magyar TT. Senior TT első hely. (Sunbeam)
Svábhegyi verseny: Túrakocsi kategóriában első hely. (Steyr)

1926:
Magyar Túraút. Abszolút első hely (Steyr)
Guggerhegy. Abszolút első hely (Steyr)
Jánoshegy. Abszolút első hely (Steyr)
Semmering verseny. Kategória első hely. (Steyr)

1927:
Guggerhegy. Kategória első hely. (Steyr)
Svábhegyi verseny: Sportkocsi kategóriában első hely. (Steyr)
Magyarország automobil bajnoka. (Steyr)
Svájc, automobil-bajnokság. Sportkocsi kategóriában bajnoki cím. (Steyr)

1931:
Nemzetközi Alpok Túraút. Kategória első hely (Mercedes-Benz)

1932:
Táti sebességi verseny. Kategória első hely (Bugatti)

1931:
Nemzetközi Alpok Túraút. Kategória első hely (Bugatti)

1933:
Nemzetközi Alpok Túraút. Büntetőpont nélkül teljesíti a távot. (Bugatti)
Frontharcos Túraút. Kategória első hely (Bugatti)

1934:
Nemzetközi Alpok Túraút. Kategória első hely (Adler Trumpf Sporti)
Frontharcos Túraút. Kategória első hely (Bugatti)

1935:
Frontharcos Túraút. Kategória első hely (Alfa Romeo)

1936:
Automobil bajnokság. 2000 cm3 feletti túrakocsi kategóriában bajnoki cím
Frontharcos Túraút. Kategória első hely (Alfa Romeo)

1937:
Balaton-Bodensee megbízhatósági verseny. Kategória első hely. (Alfa-Romeo)

Köszönet Martin Pfundnernek és Nikolaus Delmar-Pallay-nak a segítségért.
Négyesi Pál

Mentés

Küldd el barátaidnak!
, , , ,

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük